Marketing

Czy każda firma potrzebuje marketingu?

To pytanie, które zadaje sobie każdy początkujący przedsiębiorca, mając ograniczone możliwości finansowania i niewiele doświadczenia. Może moja nie potrzebuje? A może pomysł jest tak dobry, że samo chwyci? Może znajomi polecą firmę swoim znajomym i tak się rozrusza, że nie trzeba będzie płacić za reklamę? To bardzo mało prawdopodobne. Jeżeli w ogóle możliwe. Oczywiście, polecenia znajomych są bardzo cenne, a dobry Twój pomysł na biznes na pewno jest dobry. Jedno jest pewne – bez marketingu biznes nie istnieje. Już samo założenie witryny na Google jest działaniem marketingowym, a bez tego przecież klienci do Ciebie nie trafią.

Wyobrażasz sobie firmę bez strony internetowej, bez konta na Facebooku, Instagramie? Czy jeżeli Ty poszukujesz jakiegoś produktu, to nie sprawdzasz go w Internecie? Nie szukasz opinii na forum konsumenckim? No właśnie – robisz to, każdy to robi, Twoi klienci szukają usług z Twojej branży w Internecie, więc musisz się tam pojawić.

Marketing dla małych firm, czyli łatwiejsze początki.

Po kilku miesiącach funkcjonowania zorientujesz się, że nawet jeśli masz klientów, to jest ich za mało, żeby Twoja firma się rozwijała. Jednocześnie widzisz, że na rynku jest zapotrzebowanie na Twój produkt, tylko nie wiesz, jak trafić do poszukujących go klientów. Niemal widzisz jak zlecenia i klienci uciekają ci sprzed nosa i trafiają do konkurencji. Bezskutecznie czekasz na telefon, na mail od klientów, a na skrzynkę wciąż przychodzi tylko spam.

Potrzebujesz marketingu bardziej niż Ci się wydaje. Bez porządnej strony Internetowej, witryny na Google, strony na Facebooku – nie osiągniesz sukcesu. Warto zainwestować w dobrą identyfikację, w swoją markę. To przyniesie korzyści i zwróci się z nawiązką. Musisz przemyśleć, do jakiego rodzaju klienta chcesz trafić, kim są osoby, które kupują Twoje produkty, gdzie się poruszają, jak myślą. A potem nauczyć się myśleć tak, jak one. Jak to zrozumiesz, będziesz mógł do nich trafić. Od tego również są marketingowcy. To oni zajmują się takimi analizami.

Jak już wiesz, kim jest Twój klient – popracuj nad treścią, stwórz teksy eksperckie, wrzuć je na bloga. Załóż kanał na YouTobe, prezentujący w formie filmów Twoje produkty, Twoją działalność od kuchni. Zdradź część tajemnicy, jak powstają, zaproś klientów do swojego świata, na pewno to docenią. Dziel się z nimi pasją do robienia tego, co robisz za pomocą mediów społecznościowych. Jak zarazisz ich swoim entuzjazmem – zostaną Twoimi wiernymi klientami.

Marketing dla dużych firm, czyli rozwój.

No dobrze, małe firmy potrzebują marketingu, żeby wystartować, znaleźć pierwsze zlecenia, zapełnić swoje strony dobrym contentem. Jeśli natomiast firma jest duża, z ugruntowaną pozycją na rynku, zatrudniająca wielu specjalistów. Po jej marketing? Przecież klienci ją znają, kupują jej produkty, firma przynosi zyski. Chyba nie ma firmy, która nie chciałaby się rozwijać szybciej, sprzedawać więcej, zatrudnić więcej pracowników i osiągać jeszcze lepsze wyniki.

Marketing jest potrzebny dużym firmom, często wprowadzają one na rynek nowe produkty i chcą je wypromować. Wchodzą na nowe rynki, na których nie są znane i należy przeprowadzić kampanię wśród innej niż dotychczas grupy docelowej klientów. Marketing w takiej sytuacji pozwala na dynamiczny rozwój, na ograniczenie ryzyka w związku z nowymi inwestycjami.

Marketing pozwala dużym koncernom również w innej sprawie – zatrudniana pracowników. Znalezienie wykwalifikowanych specjalistów jest coraz trudniejsze. Jest ich niewielu, a firmy się rozwijają i potrzebują tworzyć nowe zespoły, na rynku pracy jest duża konkurencja. Żeby zatrudnić najlepszych na rynku specjalistów firma czy korporacja potrzebuje dbać o swój wizerunek zarówno wśród kandydatów, jak i swoich obecnych pracowników. Tutaj również z pomocą przychodzi marketing i jego metody. Oprócz odpowiedniego napisania ogłoszenia i opracowania zakładki „kariera” na stronie firmy organizują różne akcje, żeby podnieść zadowolenie pracowników. To mogą być imprezy integracyjne, pizza w środy, świeże owoce dostarczane do biura, karta multisport dla pracowników, czy prywatna opieka medyczna dla pracowników i ich rodzin. Dla matek wracających z macierzyńskiego szereg firm ma żłobki i przedszkola. To ile firma robi dla pracowników bardzo wpływa na to, ile pracownicy robią dla firmy. Mądre korporacje stosują zasadę marketingu wewnętrznego.

Marketing dla firm w kryzysie – czyli jak wyjść z kłopotów.

Być może Twoja firma ma ugruntowaną pozycję na rynku, stałych odbiorców, znane produkty, ale dotknęły ją problemy. Przez jakiś czas miałeś problem z personelem i jakość Twoich produktów spadła, a opinie w Internecie zaczęły być bardzo negatywne. Teraz masz kłopoty, straciłeś część klientów i nie możesz pozyskać nowych. Może wyprodukowałeś nowy rodzaj produktu i zacząłeś go reklamować, ale nie trafiło to do Twoich klientów, nie spodobał się im, straciłeś część odbiorców. Finansowo sporo Cię to kosztowało, ponieważ inwestycja była spora, nie przyniosła zwrotu, a dochody zmalały. Jeżeli spotkały cię jakiekolwiek problemy – marketing pomoże je rozwiązać.

Negatywne opinie da się odczarować, niechciane produkty usunąć z rynku i zapomnieć, a niezadowolonych klientów spróbować przekonać od nowa. Należy bardzo popracować nad jakością, ale jeszcze bardziej nad odpowiednim przedstawieniem jej klientom. Marketing tutaj jest taką magiczną różdżką, która zmienia złe w dobre, trochę zaczaruje rzeczywistość. Jeżeli pokażemy wszystko w odpowiedni sposób, trudny czas da się przetrwać i wyjść z problemów obronną ręką.

Jeśli chcesz, żeby Twoja firma odniosła sukces, to tak – potrzebuje ona marketingu. Marketing pomaga pozyskać nowych i utrzymać stałych klientów, dba o pozytywny wizerunek marki. Marketing pozwala wykreować nowe produkty i wejść na nowe rynki sprzedaży. Pomaga również w zatrudnieniu dobrych specjalistów i utrzymaniu pozytywnej opinii wśród pracowników. Wreszcie – pozwala na wyjście z kryzysów. Marketing oznacza sukces.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]