Marketing dla restauracji

Marketing sensoryczny w restauracji

Współcześni restauratorzy muszą wykazać się nie lada kreatywnością, by sprostać oczekiwaniom coraz to bardziej wymagających konsumentów. Sam produkt nie jest już jedyną i najważniejszą wytyczną. Nawet jedna niewielka wpadka może przyczynić się do utraty nawet stałego i wydawałoby się już sprawdzonego klienta. Dlatego tak popularny w tej branży stał się marketing sensoryczny. Czym dokładnie jest i jak poprawnie stosować go w branży gastronomicznej? Wszystko dokładnie wyjaśniamy!

Istota marketingu sensorycznego

Marketing sensoryczny zwany również neuromarketingiem, a niekiedy też marketingiem empirycznym, to nic innego jak przemyślane działania mające na celu wywołanie założonych przez twórców skojarzeń i reakcji. Działania docierające do wszystkich zmysłów mają wywołać u odbiorcy określone emocje, a co za tym idzie, przywiązać go do marki czy produktu. Mają one przejąć kontrolę nad racjonalnym myśleniem i nakłonić konsumenta do spojrzenia firmę z zupełnie innej perspektywy. Tego typu działania znacznie zyskały na popularności w ostatnich latach. Coraz większa grupa przedsiębiorców decyduje się na uwzględnienie marketingu sensorycznego w swoich strategiach marketingowych.

Magiczna moc oddziaływania na zmysły

Jeszcze do niedawna marketing ograniczał się do zasady PCK – potrzeba, cecha, korzyść. W czasie studiów z zakresu marketingu wbijano studentom do głowy, że podstawą sprzedaży jest uderzenie w potrzebę klienta. Od pewnego czasu jednak to nastawienie się zmienia. Firmy wychodzą z założenia, że istnieje jednak coś więcej niż sama potrzeba. Po co przecież ludzie chodziliby do restauracji, skoro chodzi tylko i wyłącznie o to, by napełnić żołądek i zaspokoić poczucie głodu? Tutaj do działania wchodzi marketing sensoryczny. Udowodniono między innymi, że zapachy niemal na równi ze wzrokiem oddziałują na zmysły. Natomiast, aż 65% zmian nastroju dokonuje się pod wpływem aktualnie słuchanej muzyki. Czy to jeszcze za mało, aby Was przekonać? Badania Sense of Smell Institute pokazują, że ludzie znacznie lepiej zapamiętują zapach niż obraz. To kolejny dowód na to, jak ważne jest wykorzystanie każdego ze zmysłów w działaniach marketingowych.

Przykłady wykorzystania marketingu sensorycznego w restauracjach

Branża gastronomiczna jest szczególnym przykładem implementacji marketingu sensorycznego w sektorze usług. Restauratorzy prześcigają się w pomysłach na to, jak przyciągnąć do siebie klienta. Wyjątkowa atmosfera, oryginalne elementy wystroju, czy darmowe przekąski na czas oczekiwania na danie główne. To tylko niektóre ze sposobów wykorzystywanych w lokalach. Bardzo ciekawym przykładem może być tutaj paryska restauracja Coco de Mer, prowadzona przez rodowitych mieszkańców Seszeli. Zdecydowali się oni na pokrycie całej podłogi rajskim piaskiem, tak by w, jak największym stopniu wywoływać skojarzenia z piękną wyspą. Dodatkowo oczy odwiedzających cieszą palmy z kokosami, a na zmysł słuchu oddziałowuje klimatyczna, regionalna muzyka. Innym przykładem wykorzystania gry zmysłów jest lokal Dans le Noir, znajdujący się między innymi w Paryżu, Nantes, Londynie, Barcelonie i Madrycie. Spożywanie posiłków w ty miejscu dokonuje się w całkowitej ciemności, tak by wzmocnić wykorzystanie innych zmysłów niż wzrok. Ma to swoje podstawy w obsłudze, która składa się w 100% z osób niewidomych.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]